Anugerah Ilahi

Anugerah Ilahi

CUKUP BAGIKU ALLAH

CUKUP BAGIKU ALLAH
Red roses

MujahidahHPA

Hargailah segala yang anda miliki;
anda akan memiliki lebih lagi.
Jika anda fokus pada apa yang tidak anda miliki,
anda tidak akan pernah merasa cukup dalam hal apapun.

Friday, June 5, 2009

MENANGISLAH

Menangis adakalanya dituntut oleh syariat. Abid yg menyintai Tuhan akan selalu menangis mengenangkan dosanya. Mereka memaksa diri menangis apabila mengenang nasib diri di hari akhirat dan membayangkan huru-hara apabila menjelang kiamat. Dalam hal ini, menangis adalah dituntut. Setitis air mata yg jatuh kerana takutkan Allah akan dapat memadamkan api neraka di akhirat kelak.

Hari ini manusia terus menangis dan menangis, tetapi tangisan mereka amat jauh bezanya dgn tangisan para Nabi, Rasul dan sahabat. Jika org soleh zaman dahulu menangis krn mengenang nasibnya di akhirat tetapi org hari ini menangis krn takut kehilangan dunia. Tangisan ini datangnya dari sifat tamak dan tidak redha. Kalau org soleh takut berpisah dengan iman dan kecintaannya kpd Allah SWT, org hari ini takut berpisah dgn dosa dan maksiat. Jika para Nabi, Rasul dan sahabat takut menghadapi akhirat, org hari ini seolah-olah berani dan tiadak takut menghadapinya. Tetapi apabila org soleh berani menghadapi gelombang hidup duniawi, org hari ini takut dan lemah hati dalam menghadapi kegagalan dan kekecewaan dalam hidup.

Menangis dan menangislah tapi biarlah kena pada tempatnya yg dibolehkan oleh agama. Apa akan jadi jika kita gagal di akhirat? Inilah sebenarnya kegagalan yg sebenar.
Abu Hummah(Shadujja) bin Adilan Albahily r.a. berkata: Bersabda Rasulullah s.a.w.: "Tiada suatu yg lebih disukai oleh Allah SWT dari dua titis dan dua bekas. Titisan air mata kerana takut kepada Allah SWT dan titisan darah dalam mempertahankan agama Allah SWT. Adapun dua bekas adalah bekas dalam perjuangan fisabilillah dan bekas perjuangan kewajiban kepada Allah SWT."

(Riwayat At-Tirmizi)

No comments:

Post a Comment