Anugerah Ilahi

Anugerah Ilahi

CUKUP BAGIKU ALLAH

CUKUP BAGIKU ALLAH
Red roses

MujahidahHPA

Hargailah segala yang anda miliki;
anda akan memiliki lebih lagi.
Jika anda fokus pada apa yang tidak anda miliki,
anda tidak akan pernah merasa cukup dalam hal apapun.

Monday, June 1, 2009

peringatan buat kaum Hawa

2 comments:

  1. jd bleh kh seor9 wnita mersakn cinta dari seor9 lelaki,..????
    & ble kh seor9 wnita mencri cinta_a dari seor9 lelaki dimasa sekolahan,..???

    ReplyDelete
  2. maaf sebab lambat balas, lama tak buka blog ni..ok bagi soalan tu cuba kita lihat, maksud cinta itu sendiri...Definisi CINTA Dalam Al Qur’an;Kata cinta dalam Al Qur’an disebut Hubb (mahabbah) dan Wudda (mawaddah), keduanya memiliki erti yang sama yaitu menyukai, senang, menyayangi.

    Sebagaimana dalam suah Ali Imron : 14 “Dijadikan indah dalam pandangan manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, iaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allah lah tempat kembali yang baik (syurga).” Dalam ayat ini Hubb adalah suatu naluri yang dimiliki setiap manusia tanpa kecuali baik manusia beriman maupun manusia durjana.

    sementara Wudda dalam surah Maryam : 96 “ Sesungguhnya orang-orang beriman dan beramal soleh, kelak Allah yang maha pemurah akan menanamkan dalam hati mereka kasih sayang ” jadi Wudda (kasih sayang) diberikan Allah sebagai hadiah atas keimanan, amal sholeh manusia. Dipertegaskan lagi dalam surah Ar Rum : 21 “ Dan diantara tanda-tanda kekuasaanNya ialah ia menciptakan untukmu dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung merasa tenteram kepadanya, dan dijadikanNya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.” Dalam ayat inipun Allah menggambarkan ‘cenderung dan tenteram’ yang dapat diraih dengan pernikahan oleh masing-masing pasangan akan diberi hadiah (ja’ala) kasih sayang dan rahmat.

    Dalam kitab fil gharibil Qur’an dijelaskan bahwa hubb sebuah cinta yang meluap-luap, bergejolak. Sedangkan Wudda adalah cinta yang berupa angan-angan dan tidak akan diraih oleh manusia kecuali Allah menghendakinya, hanya Allah yang akan memberi cinta Nya kepada hamba yang dkehendakiNya. Allah yang akan mempersatukan hati mereka. Walaupun kamu belanjakan seluruh kekayaan yang ada di bumi, niscaya kamu tidak akan mendapatkan kebahagiaan cinta jika Allah tidak menghendakiNya. Oleh karena itu terraihnya cinta—wudda pada satu pasangan itu kerana kualiti keimanan ruhani pasangan tersebut. Semakin ia mendekatkan diri kepada Yang Maha Pemilik Cinta maka akan semakin besarlah wudda yang Allah berikan pada pasangan tersebut.
    Cinta inilah yang tidak akan luntur sampai di hari akhir nanti sekalipun maut memisahkannya, cinta yang atas nama Allah, mencintai sesuatu atau seseorang demi dan untuk Allah.

    Berbalik pada soalan itu...kita perlu meletakkan keutamaan Cinta itu Hanya Pada Allah. Jika anda benar-benar YAKIN bahawa cinta anda pada seorang lelaki di masa sekolah atau sebaliknya tidak melalaikan...jawapannya ada pada anda...
    diharap st midah said berpuas hati dengan penjelasan yang datang dari hamba Allah yang serba kekurangan ini...malah penjelasan ini juga peringatan buat diri saya sendiri..insyaAllah moga-moga Allah kurniakan cinta yang teragung buat kita semua....wassalam.

    ReplyDelete